In web design se remarca utilizarea unor sectiuni-cheie pentru orice site. Oricat ar fi de avangardist, de complicat sau de minimalist, in orice web design al unui site se detaseaza o serie de sectiuni de baza ale paginilor.
In primul rand, un web design se contureaza prin definirea continatorului (prin tag-ul <<body>>), care va imprima limitele si caracteristicile de baza ale sitului. Cuprinde toate elementele paginii, intr-un mod organizat si logic structurat. Containerul poate avea limite fixe sau se poate desfasura si fluidiza in functie de dimensiunile si caracteristicile ferestrei browserului si poate primi diverse atribute de stil.
Logo-ul reprezinta identitatea vizuala a apartinatorului sitului (si constiutuie un element cheie), fie el persoana, organizatie, firma sau orice alta entitate de genul acesta. Se regaseste in mod normal in partea superioara a paginii si confera identitatea brandului, purtand culorile caracteristice apartinatorului/ firmei si incluzand sigla acestora. Logoul este, de obicei, forma desenata a profilului sitului si a serviciilor sau produselor oferite, de aceea i se aloca un spatiu bine reprezentat in organizarea paginii, suficient cat sa fie vizibil si pus in valoare in contextul intregului layout.
Meniul de navigare este un alt obiect important in intregul sitului si contine linkuri de acces spre alte pagini inrudite, fiind baza accesibilitatii si uzabilitatii. Trebuie sa fie clar sistematizat si usor de interpretat, cu butoane mari si evidente, accesibile, pozitionat tot in partea superioara a websitului, fiind liantul dintre sectiunile diferite de site.
Continutul este esenta paginii web si trebuie plasat astfel incat sa devina centrul de interes al sitului si, ca urmare, centrul de focalizare al atentiei utilizatorului de internet care, daca in primele secunde de cand a accesat situl reuseste sa identifice informatia pe care o cauta va ramane sa o si lectureze, altfel se va orienta catre un alt site care ii va acoperi nevoile in mod mai eficient.
Footerul este simetric headerului din punct de vedere al pozitiei, dar, de multe ori, si din punct de vedere al aspectului, fiind o oglindire estompata a partii superioare. Se gaseste la baza paginii si marcheaza clar sfarsitul acesteia. Contine informatii de copyright, date de contact si referinte legale, precum si un rezumat al meniului principal, cu linkuri catre paginile cele mai importante.
Desi de multe ori spatiul alb tinde sa fie ocupat, de cat mai multe elemente vizuale, isi are scopul lui esential in organizarea continutului, delimitand coloane, sectiuni ale paginii, dar si ajutand la orientarea utilizatorului prin multitudinea de informatii. Daca este ignorat in sistematizarea sitului, acesta din urma va aparea supraaglomerat si va deveni obositor, incarcat, coplesitor pentru utilizator. Spatiul alb este indispensabil in a conferi unitate si echilibru designului, iar introducerea sa la momentul oportun va avea ca efect potentarea celorlalte elemente vizuale si, implicit, un impact pozitiv asupra privitorului.