Designul unui website este un proces aparte. Cu totii stim vorba „Gusturile nu se discuta”, insa cand trebuie sa iti multumesti clientii iar designul trebuie sa exprime o anumita stare, zicala de mai sus nu se aplica.
Analizand tot felul de site-uri si design-uri am inceput incet incet sa gasesc tipare in greselile pe care designerii le fac cand creaza un website.
Fie ca esti un designer care doreste sa-si imbunatateasca abilitatile, fie ca esti o persoana ce-si doreste un website pentru afacerea sa si incearca sa inteleaga procesul de web design, acest articol te va ajuta sa inveti din greselile altora.
Principalele greseli intalnite la web designeri:
- 1. Abordarea procesului de web design fara a te informa despre proiect
Unora li se pare un lucru normal, altora li se pare de neconceput. Pentru ca un website sa fie apreciat si sa aiba succes, atunci acesta trebuie creat pentru utilizator. Cand vorbesc despre lipsa de informare asupra proiectului ma refer la preferintele clientului, la cum si-ar dori acesta sa arate site-ul, daca dispune deja de un logo, daca au deja niste culori reprezentative pentru brandul lor etc.. Toate aceste detalii sunt extrem de importante in realizarea site-ului – atat pentru a multumi clientul cat si pentru a multumi vizitatorii.
- 2. Abordarea proiectului dupa bunul plac
Multi designeri sunt orgoliosi si au cateodata idei fixe. Multi web designeri cred ca doar ce spun ei e bine, realizand website-ul dupa placul lor si nu dupa placul clientului sau al publicului tinta. Acest lucru nu este o provocare doar pentru designeri, de multe ori se intampla ca si clientii sa aiba puncte de vedere fixe, puncte care nu aduc nici un beneficiu. Ca designer, trebuie sa intelegi care este publicul tinta al website-ului ce-l realizezi. Daca este posibil incearca sa intri in legatura cu persoane din „publicul tinta” si cere-le o parere despre website-ul la care lucrezi. Asculta ce au de zis si foloseste ceea ce ai invatat in procesul de web design.
- 3. Neintelegerea tehnicii de vanzare a clientului
Fiecare afacere are propria metoda prin care vinde si acest lucru trebuie serios luat in considerare cand realizati un logo. Poate fi orice, de la o formula secreta(Coca-Cola), inovatie si tehnologie(Apple), experienta audio superioara(castile Beats) pana la autenticitate(Google). Nu sugerez sa le cereti reprezentantilor Coca Cola sa va ofere formula gustosului suc, ci doar va sugerez sa va bazati pe atuul companiei careia urmeaza sa ii realizati un website.
- 4. Pozitionarea brand-ului
Cand realizam un website pentru un client, trebuie sa stim situatia acestuia pe piata, trebuie sa stim cat de cunoscut este brandul si ce imagine si-a creat pana in prezent. De exemplu daca clientul nostru este o societate ce produce si comercializeaza ciocolata la preturi modeste, trebuie sa avem grja sa nu realizam un website care lasa impresia de autoritate, lux si eleganta. Fiindca nu ar fi tocmai descrpitiv pentru clientul nostru.
- 5. Lipsa documentatiei si a informarii
Ce vreau sa spun este ca multi designeri nici macar nu analizeaza alte website-uri din domeniul celui ce urmeaza sa il proiecteze. Se intampla ca unele firme de web design sa aiba chestionare deja pregatite pentru potentialul client, acesta completeaza chestionarul, iar designerii incep sa-si faca treaba, fara ca macar sa analizeze un website din acea nisa.
Prezenta unui chestionar cu intrebari legate de viitorul website este o idee foarte buna, insa nu trebuie sa ne limitam aici. Si noi avem chestionare pentru fiecare din clientii nostri, insa pe langa raspunsurile lor care ne ajuta sa ne facem o idee asupra a ceea ce-si doresc de la noi si de la website, noi analizam si concurenta pentru a vedea cat de bine ne incadram in piata. Cercetarea este foarte importanta in orice domeniu.
Asadar, mai multa atentie la detalii, foloseste-ti orgoliul cat mai putin in proiectele ce au scopul de a multumi clientul si cerceteaza cu atentie piata si concurenta. Este mai bine sa invatam din greselile altora decat din greselile noastre!