Dezvoltarea unui web site design incepe, de cele mai multe ori, cu pagina de start, “coperta” principala a sitului. Orice website design porneste, dupa cum ne-am obisnuit, de la o pagina de baza, “home page”, coperta site-ului.
Pentru ca de multe ori i s-a atribuit descrierea de pagina “principala”, multi designeri au cazut in capcana acestei denumiri, incercand sa ingramadeasca, la propriu, pe ea, intreaga informatie a site-ului. De fapt, in web design, home page-ul are rol introductiv, de a prezenta brandul si profilul websiteului si de a calauzi userii spre paginile celelalte, specializate si construite fiecare pentru un anumit subiect si link din meniul principal. Toate vor fi purtatoare ale brandului si ale elementelor comune, dar pagina principala va fi cea de pornire, cea care indruma utilizatorul spre informatia cautata.
Astfel, majoritatea paginilor de start astazi au ajuns intesate de reclame, de nenumarate casute de prezentare si rezumate a celorlalte pagini, de mai multe versiuni ale aceluiasi meniu (meniul principal, pozitionat de obicei in partea superioara a paginii, unul sau doua meniuri laterale – sidebar-, eventual un meniu un portiunea de footer) si de o aglomerare de informatii care bombardeaza vizual userul de la primul contact cu pagina.
Daca genul acesta de home page se potriveste, spre exemplu, unui web site design pentru o revista, pentru un ziar in versiune online, nu este totusi necesar la celelalte situri web ca intregul continut sa fie prezentat, ingramadit de fapt, in pagina de start. Am putea vedea-o pe aceasta mai degraba ca o coperta a unei carti, avand titlul (logo-ul, brand-ul, scurta prezentare) in sectiunea de header si cuprinsul succint pe restul paginii, facand doar trimiteri sugestive catre sectiunile inrudite ale site-ului.
Goana dupa acumularea de resurse financiare a facut ca primele pagini din website-uri sa devina acum intesate de reclame, de bannere miscatoare, care se extind impotriva vointei userului sau apar de nicaieri in cele mai nepotrivite momente. Oricat ar fi reclama sufletul comertului, agasarea vizuala continua asupra vizitatorului il va obosi si indeparta in cele din urma de pe site.
O regula importanta in web site design este aceea ca pagina de start nu poate si nu trebuie sa faca nota discordanta in raport cu celelalte pagini ale sitului. Toate trebuie sa aiba elementele principale comune astfel incat, la navigarea de pe o pagina pe alta, de la o sectiune la alta, userul sa nu se simta instrainat sau ratacit si sa reuseasca sa se orienteze usor in a gasi subiectul sau informatia care i-a trezit interesul.
Home page-ul trebuie sa se integreze in ansamblu, nu sa fie de sine-statatoare, autosuficienta si inutila pentru celelalte pagini.