Am observat ca foarte multi designeri nu se concentreaza pe principiile de baza care pot influenta un vizitator cand acesta intra pe un website. De foarte multi designeri, principiile psihologice sunt considerate ba neimportante, ba prea complicate. Adevarul este ca nici una din aceste afirmatii nu este corecta.
Nu sunt prea multe concepte asociate cu psihologia de baza in web design si sunt relativ usor de invatat. De asemenea sunt si usor de implementat. In continuare voi enumera principiile psihologice de baza de care ar trebui sa tinem cont in web design.
Luand in considerare principiile psihologice in web design chiar poate avea efecte pozitive. Daca iti faci putin timp gandindu-te ce-si doresc vizitatorii cand ajung la tine pe site atunci deja esti pe drumul cel bun. Tinand cont de ce doreste vizitatorul, acesta va parasi site-ul multumit, cu foarte multe sanse sa revina si chiar sa cumpere din produsele sau serviciile ce le comercializezi. Acesta este principalul motiv pentru care trebuie tinut cont de psihologia utilizatorului in web design – vrem ca vizitatorul sa faca ceea ce dorim.
Construind Increderea
Pentru ca vizitatorii sa faca ceea ce dorim, acestia trebuie sa aiba incredere in noi. Increderea nu vine cu usurinta, mai ales in aceste zile in care internetul abunda de tot felul de oameni pusi pe inselatorii.
Pentru cineva care stie foarte putine lucruri despre cum functioneaza internetul, suspiciunea este in floare cand cineva le cere datele personale, indiferent de cat de necesara e respectiva informatie sau cat de recomandat este website-ul respectiv. Folosirea psihologia in web design inseamna sa tinem cont de aceste lucruri si sa construim un website care sa denote incredere.
Familiaritate si lucrurile usor de recunoscut
Cand un utilizator ajunge pe un website el se asteapta sa regaseasca anumite lucruri care sunt familiare respectivului domeniu pe care se bazeaza site-ul. Daca ei nu regasesc aceste lucruri pe site, atunci se simt ca si cum au ajuns intr-un loc diferit, unde nu vor gasi ceea ce cauta – astfel site-ul nu pare de incredere. Principalele 2 lucruri la care un vizitator se asteapta de la un site sunt scopul acestuia si o forma de navigare –un meniu.
In timp ce titlurile ajuta vizitatorul sa inteleaga scopul, web designul completeaza si intareste mesajul. Sa presupunem spre exemplu ca ai un blog despre mediul inconjurator si ocrotirea acestuia. Daca designul blogului este predominant negru iar in header ai o imagine cu rasaritul in orasul tau, nu va oferi vizitatorului nici un indiciu asupra a ce informatii va gasi pe site. In schimb, daca ai un web design curat si modern, in care verdele este predominant atunci designul participa la transmiterea unui mesaj vizitatorului, iar acesta va intelege cu usurinta tematica blogului.
Pe langa aceste lucruri, vizitatorii se asteapta sa gaseasca pe site elemente ajutatoare. Pe un website cu mai multe pagini, ei se asteapta sa gaseasca functia „Search”, pe prima pagina a unui magazin online se asteapta sa gaseasca produse, pe prima pagina a unui blog se asteapta sa gaseasca ultimele postari, s.a.m.d.
Psihologia culorilor
Intr-un articol anterior am scris despre psihologia culorilor in web design si cum influenteaza acestea vizitatorul.
Modul de citire
Oamenii tind sa citeasca dupa modelul „Z” – adica de sus in jos si de la stanga la dreapta. Ca web designer ar trebuie sa incerci sa pui lucrurile ce doresti sa le scoti in evidenta tinand cont de modelul Z. Astfel cea mai vizualizata portiune a website-ului este partea stanga sus, iar cea mai putin vizualizata portiune este dreapta jos.
Din punctul meu de vedere, psihologia designului este foarte importanta, este un lucru de care orice web designer ar trebui sa invete mai mult si sa incorporeze in proiectele la care lucreaza. Ar putea fi cel mai decisiv factor care determina eficienta unui website!